Σχοινάς και Πιτσιλής για τη μετάβαση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ: ”Το πάρτι των επιτήδειων τελείωσε” (video)
Η κυβέρνηση και η ΑΑΔΕ παρουσίασαν το νέο σχέδιο μετάβασης του ΟΠΕΚΕΠΕ σε ένα διαφορετικό μοντέλο λειτουργίας, δίνοντας έμφαση στη διαφάνεια, στους αυστηρότερους ελέγχους και στη συνέχιση των αγροτικών πληρωμών χωρίς καθυστερήσεις μέχρι το τέλος του 2026.
Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Μαργαρίτης Σχοινάς, χαρακτήρισε τη μετάβαση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ ως μια δύσκολη αλλά αναγκαία διαδικασία, τονίζοντας ότι οι μεγάλες αλλαγές απαιτούν τολμηρές αποφάσεις. Παράλληλα, έστειλε σαφές μήνυμα προς όσους εκμεταλλεύονταν κενά του συστήματος, λέγοντας πως «το πάρτι για τους επιτήδειους τελείωσε». Όπως ανέφερε, οι έλεγχοι θα γίνονται πλέον με σωστό και οργανωμένο τρόπο, ενώ οι πληρωμές προς τους αγρότες θα συνεχιστούν κανονικά και εντός χρονοδιαγράμματος. «Αλλάζουμε για να μπορούμε να πληρώνουμε», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά του, ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, δήλωσε ότι στόχος είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου και αξιόπιστου οργανισμού πληρωμών αγροτικών ενισχύσεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, από την 1η Ιανουαρίου έχουν ήδη καταβληθεί 258 εκατ. ευρώ σε περίπου 166.000 δικαιούχους.
Για τον Μάιο προγραμματίζονται πληρωμές ύψους 297 εκατ. ευρώ, ενώ τον Ιούνιο αναμένεται να δοθούν ακόμη 509 εκατ. ευρώ σε σχεδόν 477.000 δικαιούχους. Στο διάστημα από τον Ιούλιο έως και τον Οκτώβριο του 2026 προβλέπεται η καταβολή επιπλέον 119 εκατ. ευρώ σε περίπου 732.000 δικαιούχους, ενώ τους τελευταίους δύο μήνες της χρονιάς αναμένεται να διατεθούν ακόμη 491 εκατ. ευρώ. Συνολικά, οι πληρωμές για όλο το 2026 υπολογίζεται ότι θα φτάσουν τα 2,231 δισ. ευρώ, καλύπτοντας περίπου 3,4 εκατομμύρια δικαιούχους.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε και στο νέο πλαίσιο ελέγχων, το οποίο θα βασίζεται πλέον στο μοντέλο λειτουργίας της ΑΑΔΕ. Όπως εξήγησε ο Γιώργος Πιτσιλής, θα εφαρμόζονται χιαστί έλεγχοι από κλιμάκια διαφορετικών περιοχών, όπως για παράδειγμα συνεργεία από την Κρήτη που θα πραγματοποιούν ελέγχους στην Πελοπόννησο και αντίστροφα.
Αναφερόμενος στους ελέγχους για το ζωικό κεφάλαιο, σημείωσε ότι το 2024 είχαν προγραμματιστεί περίπου 2.400 έλεγχοι, όμως τελικά πραγματοποιήθηκαν σχεδόν οι μισοί. Για το 2026 ο στόχος αυξάνεται στους 5.000 ελέγχους, με μεγάλο μέρος τους να έχει ήδη ολοκληρωθεί.
Παράλληλα, ανοίγει η πλατφόρμα της ενιαίας αίτησης ενίσχυσης εκτάσεων με χρήση monitoring και τηλεπισκόπησης, ενώ ενεργοποιείται και η εφαρμογή Agrisnap για την αποστολή νέων φωτογραφιών από τους παραγωγούς.
Σε ό,τι αφορά τις πληρωμές του Πυλώνα ΙΙ, μέσα στο 2025 έχουν ήδη καταβληθεί περίπου 1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 400 εκατ. ευρώ πληρώθηκαν μόνο τον τελευταίο μήνα. Ωστόσο, παραμένουν ανοιχτοί περίπου 711 φάκελοι που αντιστοιχούν σε περίπου 140 εκατ. ευρώ, με στόχο οι συγκεκριμένες πληρωμές να ολοκληρωθούν έως τα τέλη Ιουλίου.
Επιπλέον, ανακοινώθηκε ότι η πλατφόρμα για την ενίσχυση λιπασμάτων θα ανοίξει έως τα τέλη Μαΐου και οι πληρωμές θα πραγματοποιηθούν σε τρεις δόσεις. Παράλληλα, προχωρούν οι διαδικασίες ώστε η νέα ενίσχυση ΟΣΔΕ να ανοίξει μέχρι τα μέσα Ιουνίου, ενώ το ΜΙΔΑ αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία την πρώτη εβδομάδα του ίδιου μήνα.
Τέλος, ο διοικητής της ΑΑΔΕ γνωστοποίησε ότι το myDATA 2.0 για τιμολόγια σε γάλα, κρέας, μέλι, λάδι και πατάτες αναμένεται να εφαρμοστεί μέσα στο 2026, υπογραμμίζοντας ότι βασικός στόχος είναι να ολοκληρωθούν έγκαιρα οι έλεγχοι και οι πληρωμές με πλήρη ασφάλεια και διαφάνεια.

