Τη μετατροπή του Ορφανοτροφείου Πριγκήπου σε ξενοδοχείο ανακοίνωσε ο Βαρθολομαίος- "Δεν ήταν εύκολη απόφαση αλλά επιβεβλημένη"

Image
βαρθολομαιος
Συντάκτης
Newsroom

 

Τη μετατροπή του ιστορικού Ορφανοτροφείου της Πριγκήπου σε ξενοδοχείο, με στόχο την αξιοποίησή του και την αποτροπή της περαιτέρω κατάρρευσής του, ανακοίνωσε ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, κατά την ομιλία του στα εγκαίνια έκθεσης αφιερωμένης στην ιστορία του ιστορικού ιδρύματος, που πραγματοποιήθηκαν την Παρασκευή 22 Μαΐου στο Μουσείο της Πριγκήπου.

Το παρών στην εκδήλωση έδωσαν εκκλησιαστικοί, αυτοδιοικητικοί και επιστημονικοί φορείς, καθώς και κάτοικοι της Πριγκήπου και της Κωνσταντινούπολης, με επίκεντρο το ενδιαφέρον για την ιστορική και πολιτιστική σημασία του Ορφανοτροφείου. Η έκθεση, που φιλοξενείται στο Μουσείο της Πριγκήπου, διοργανώθηκε από το Ίδρυμα Νήσων με τη συνδρομή ιστορικών, ερευνητών και εκπροσώπων του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Παρόντες, μεταξύ άλλων, ήταν ο Μητροπολίτης Γέρων Πριγκηποννήσων Δημήτριος, επιστήμονες και πολίτες, ενώ χαιρετισμούς απηύθυναν ο δήμαρχος των Πριγκηπονήσων Αλί Ερτζάν Ακπολάτ και ο Άρχων Μ. Χαρτοφύλαξ της Μ.τ.Χ.Ε. Παντελεήμων Βίγκας, ο οποίος έχει εργαστεί επί σειρά ετών για την υπόθεση του Ορφανοτροφείου.

Η ομιλία του Οικουμενικού Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης απηύθυνε ομιλία στην ελληνική και την τουρκική γλώσσα, αναφερόμενος στην ιστορία, τη σημασία και την προσφορά του Ορφανοτροφείου της Πριγκήπου, καθώς και στις δυσκολίες που εξακολουθούν να υπάρχουν για τη διάσωση του εμβληματικού ξύλινου κτιρίου, το οποίο αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα στατικότητας και εκτεταμένης φθοράς.

Όπως ανέφερε, το Πατριαρχείο έχει καταβάλει επανειλημμένες προσπάθειες για την εξεύρεση των αναγκαίων οικονομικών πόρων για τη διάσωση του ιστορικού οικοδομήματος, χωρίς αποτέλεσμα, καθώς το ιδιαίτερα υψηλό κόστος αποκατάστασης παραμένει βασικό εμπόδιο, ενώ το κτίριο έχει ήδη υποστεί καταρρεύσεις σε πολλά σημεία.

Στην ομιλία του σημείωσε χαρακτηριστικά:

«Απόψε σε αυτό το ανοιξιάτικο βραδινό βρίσκομαι ανάμεσα στους Πριγκηπιανούς, στους νησιώτες, στους συμπολίτες μας, μαζί με τον αγαπητό αδελφό Άγιο Πριγκηπονήσων, τον κύριο δήμαρχο και όλους εσάς τους εκλεκτούς παρόντας και μοιραζόμαστε ένα κοινό ενδιαφέρον, μια αγάπη, μια στοργή για αυτό το επιβλητικό κτίριο του Ορφανοτροφείου μας, που κράτησε μέσα στην αγκαλιά του τόσα ορφανά παιδιά της ομογένειας επί πολλές δεκαετίες. Μακαρίζουμε την αείμνηστη Ελένη Ζαρίφη, η οποία το αγόρασε και το προσέφερε στην Εκκλησία για να γίνει ορφανοτροφείο. Θυμούμαστε με ευγνωμοσύνη όλους τους διευθυντάς και τους δασκάλους που προστάτευσαν και μόρφωσαν τα παιδιά της ομογενείας στον λόφο του Χριστού», σημείωσε αρχικά ο Οικουμενικός Πατριάρχης και προσέθεσε:

«Όταν ήμουν μαθητής στη Χάλκη, πολλές φορές Κυριακή απόγευμα, μετά τη Λειτουργία και το φαγητό, ο επιμελητής της Σχολής, όποιος κι αν ήταν, μας έφερνε όλους μαζί, τους μαθητάς της Χάλκης, ανεβαίναμε στο Ορφανοτροφείο, κάναμε παρέα με τα ορφανά παιδιά, παίζαμε μαζί τους μπάλα και έχω γλυκιές αναμνήσεις από εκείνα τα όμορφα χρόνια. Πολλές φορές πηγαίναμε και στον Άγιο Σπυρίδωνα στη Χάλκη ή στην Αντιγόνη και στην Πρώτη. Το φθινόπωρο, όταν άνοιγαν τα σχολεία, κάναμε περίπατο και τρώγαμε κούμαρα».

«Δεν ήταν μια εύκολη απόφαση, κυρίως από συναισθηματικής απόψεως»

Ο κ.κ. Βαρθολομαίος τόνισε ότι η απόφαση για τη μετατροπή του Ορφανοτροφείου σε ξενοδοχείο δεν ήταν εύκολη, αλλά κρίθηκε αναγκαία λόγω της αδυναμίας εξεύρεσης των απαιτούμενων πόρων για την αποκατάσταση του κτιρίου.

«Δεν ήταν εύκολη η απόφαση η μετατροπή του Ορφανοτροφείου σε ξενοδοχείο – όμως όλες οι άλλες προσπάθειες κατέρρευσαν και θα γινόταν ένα με τη γη», ανέφερε.

Σε άλλο σημείο ευχαρίστησε όσους συνέβαλαν στις προσπάθειες διάσωσης, λέγοντας:

«Ευχαριστώ από καρδιάς φυσικά όλους τους Τούρκους φίλους μας, οι οποίοι συνέβαλαν στην προσπάθεια να αναδειχθεί και να μη λησμονηθεί το Ορφανοτροφείο μας, αλλά από την ομογένεια όλως ιδιαιτέρως τον άρχοντα κύριο Βίγκα, ο οποίος τα τελευταία χρόνια προσπάθησε πάρα πολύ να εξασφαλίσει όλες τις απαιτούμενες άδειες… ώστε να προετοιμάσει αυτό το οποίο τελικά καταλήξαμε ως Εκκλησία, ως Αγία και Ιερά Σύνοδος, να κάνουμε: να μετατρέψουμε δηλαδή το κτίριο του Ορφανοτροφείου σε ένα προσοδοφόρο ξενοδοχείο».

Ο Πατριάρχης εξήγησε ότι αρχικά είχε εξεταστεί η προοπτική δημιουργίας διεθνών κέντρων διαθρησκειακού διαλόγου και οικολογικών μελετών, ωστόσο οι προσπάθειες δεν τελεσφόρησαν λόγω του υψηλού κόστους.

«Δεν ήταν μια εύκολη απόφαση, κυρίως από συναισθηματικής απόψεως, όμως ήταν μια επιβεβλημένη απόφαση προτού το κτίριο γίνει ένα με τη γη», τόνισε χαρακτηριστικά.

Συνεργασία για την αποκατάσταση και αξιοποίηση

Όπως ανέφερε, το έργο θα υλοποιηθεί από τουρκική εταιρεία σε συνεργασία με ελληνική εταιρεία, γεγονός που, όπως σημείωσε, έχει και συμβολικό χαρακτήρα συνεργασίας και φιλίας μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με ξενάγηση του Οικουμενικού Πατριάρχη στην έκθεση, όπου ενημερώθηκε για το υλικό που παρουσιάζεται σχετικά με την ιστορία και τη σημασία του Ορφανοτροφείου της Πριγκήπου.