Black Friday: Σήμερα η εμπορική "γιορτή" της χρονιάς - Προσοχή στις παγίδες, τι θα ψωνίσουν οι Έλληνες

Image
BLACK
Συντάκτης
Newsroom

 

Μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις σε όλους σχεδόν τους κλάδους της οικονομίας, από καταστήματα ειδών τεχνολογίας, ένδυσης – υπόδησης και καλλυντικών, προϊόντων διατροφής και σούπερ μάρκετ έως και υπηρεσιών, από γυμναστήρια και κομμωτήρια μέχρι ταξιδιών, ασφαλειών και ενέργειας, κινούνται σήμερα 29 Νοεμβρίου στους ρυθμούς της Black Friday.

Οι πρώτες προωθητικές ενέργειες είχαν ξεκινήσει από τις μεγάλες κυρίως αλυσίδες από τις αρχές κιόλας του μήνα, ωστόσο, σήμερα ολόκληρη η αγορά κινείται σε ρυθμούς προσφορών. Οι επιχειρήσεις «ποντάρουν» στη συγκεκριμένη ημέρα για την ενίσχυση της αγοραστικής κίνησης και του τζίρου τους ενόψει μάλιστα και της εορταστικής περιόδου. 

Ακολουθεί η Cyber Monday, τρεις ημέρες αργότερα, και συγκεκριμένα τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2024.

Σημειώνεται ότι την Κυριακή 1/12 τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά με προτεινόμενο ωράριο από τις 09:00- 18:00. Η εν λόγω Κυριακή θα είναι η πρώτη του Δεκεμβρίου κατά την οποία θα είναι ανοιχτά τα εμπορικά. Θα είναι ανοιχτά και στις 15, 22 και 29 Δεκεμβρίου, στα πλαίσια του εορταστικού ωραρίου.

Πώς προέκυψε η ονομασία της «Black Friday»; 

Παραδοσιακά, η Black Friday (Μαύρη Παρασκευή) σηματοδοτεί την έναρξη της χριστουγεννιάτικης εμπορικής σεζόν και ο θεσμός έχει φθάσει και στην χώρα μας τα τελευταία χρόνια. 

Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν χειρόγραφα και οι ιδιοκτήτες καταστημάτων είχαν δύο χρώματα μελανιών για να καταγράφουν τα στοιχεία: κόκκινο για τις ημέρες που “έγραφαν” αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και μαύρο για θετικό πρόσημο στις πωλήσεις.

Από τη στιγμή που η τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου ήταν η πρώτη μέρα των πωλήσεων της χριστουγεννιάτικης περιόδου, με σημαντικά αυξημένους τζίρους, καθιερώθηκε και το “Black Friday”.

Την ίδια ώρα, ο όρος χρησιμοποιήθηκε τη δεκαετία του ΄60 από αστυνομικούς στην Φιλαδέλφεια, οι οποίοι παραπονούνταν για τη συμφόρηση των δρόμων τόσο από αυτοκινητιστές όσο κι από πεζούς.

Στα τέλη της δεκαετίας του ΄80 ωστόσο οι λιανοπωλητές έδωσαν στον όρο έναν θετικό χαρακτήρα και έκτοτε η “Black Friday” σηματοδότησε τη Παρασκευή μετά την «Ημέρα των Ευχαριστιών», μια ημέρα που τα καταστήματα της Αμερικής περιμένουν όλο τον χρόνο διότι πετυχαίνουν μεγάλα κέρδη.

Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές

Την προσοχή των καταναλωτών και καταναλωτριών για παραπλανητικές εκπτώσεις εφιστά η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ με αφορμή τη σημερινή (29/11) Black Friday.

Η Ένωση προτείνει την τήρηση πέντε κανόνων που διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές δεν θα πέσουν θύματα «προσφορών»:

  • Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
  • Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες
  • Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς. Ιδίως να ερευνούν αν και κατά πόσο επιβάλλονται τόκοι στην αγορά αυτή, αφού, στην περίπτωση αυτή, το κόστος αγοράς αυξάνει ραγδαία.
  • Ειδικά για τη συγκεκριμένη ημέρα αλλά και γενικά για όλες τις εκπτωτικές περιόδους, πρέπει να λαμβάνουν υπόψη ότι σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο προμηθευτής κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος των τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
  • Ανακοίνωση μείωσης της τιμής είναι κάθε ανακοίνωση του εμπόρου ότι έχει μειώσει την τιμή που χρεώνει για ένα προϊόν ή υπηρεσία.

Τι θα ψωνίσουν οι Έλληνες καταναλωτές

Έρευνα της Klarna (υπηρεσία πληρωμών και αγορών με την υποστήριξη της τεχνητής νοημοσύνης) έδειξε ότι η πλειοψηφία των Ελλήνων καταναλωτών (86,7%) προτίθεται να πραγματοποιήσει αγορές κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων της Black Friday.

Στην έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο 2024 συμμετείχαν 1.000 Έλληνες καταναλωτές.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, τα τεχνολογικά προϊόντα παραμένουν η βασική προτεραιότητα για τους Έλληνες καταναλωτές, με το 38,2% να δηλώνει ότι θα επενδύσει στη συγκεκριμένη κατηγορία κατά τη φετινή Black Friday.

Ακολουθούν τα ρούχα και τα παπούτσια (33,7%), τα χριστουγεννιάτικα δώρα (22,1%), τα είδη σπιτιού (19,1%) και τα προϊόντα ομορφιάς (15,8%). Μόνο το 22,5% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει πρόθεση να κάνει αγορές κατά τη Black Friday, αλλά δεν γνώριζε τι θα ήθελε να αγοράσει.