"Kαλάθι των Χριστουγέννων": Πότε έρχεται στα σούπερ μάρκετ και τι περιλαμβάνει
Στη δημιουργία εορταστικών «καλαθιών» αναμένεται να προχωρήσουν και εφέτος τα σούπερ μάρκετ, συνεχίζοντας τη σχετική πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης, με στόχο να διευκολυνθούν οι αγορές των ελληνικών νοικοκυριών ενόψει των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, ώστε να προμηθευτούν σε προσιτές τιμές προϊόντα που παραδοσιακά καταναλώνονται κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου.
«Θα έχουμε και φέτος "καλάθι των Χριστουγέννων"», επιβεβαίωσε στο insider.gr ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, με τις επίσημες ανακοινώσεις να αναμένονται το προσεχές διάστημα. Η σχετική δράση θα εφαρμοστεί για τρίτη διαδοχική χρονιά, ενώ αναμένεται να τεθεί σε ισχύ περί τα μέσα Δεκεμβρίου κι ενώ η αγορά θα εισέρχεται στην τελική ευθεία της εορταστικής περιόδου.
Και μπορεί το τελευταίο εξάμηνο ο πληθωρισμός στα τρόφιμα να κινείται κάτω του 1%, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που στέλνουν τα σούπερ μάρκετ στο υπουργείο Ανάπτυξης, ωστόσο, σε πολλά βασικά είδη διατροφής οι τιμές παραμένουν σε υψηλότερα επίπεδα έναντι του 2021, προκαλώντας μεγάλο πλήγμα στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, αλλά και μια διαρκή κόπωση από το γενικευμένο αίσθημα οικονομικής ανασφάλειας.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι το «καλάθι των Χριστουγέννων» αποτελεί την εορταστική εκδοχή της πρωτοβουλίας «καλάθι του νοικοκυριού» με στόχο τη μέγιστη δυνατή συγκράτηση των ανατιμήσεων στα βασικά είδη διατροφής που χρειάζεται κάθε νοικοκυριό για να στρώσει το παραδοσιακό εορταστικό τραπέζι. Στόχος δε είναι το νέο «καλάθι των Χριστουγέννων» να έχει ει δυνατόν την ίδια σύσταση με το περυσινό, αλλά και να κινηθεί στο ίδιο εύρος τιμών.
Πέρυσι η πρωτοβουλία τέθηκε σε ισχύ από τις 13 Δεκεμβρίου 2023 έως και τις 3 Ιανουαρίου 2024, με το καλάθι να περιλαμβάνει έξι βασικές για το εορταστικό τραπέζι κατηγορίες τροφίμων και συγκεκριμένα: αρνί, κατσίκι, γαλοπούλα, τσουρέκι, βασιλόπιτα, σοκολάτα. Την πρώτη δε χρονιά της εφαρμογής του το «καλάθι των Χριστουγέννων» τέθηκε σε ισχύ από τις 14 Δεκεμβρίου 2022 έως και τις 4 Ιανουαρίου 2023 με προϊόντα όπως η γαλοπούλα, το μοσχάρι, το τσουρέκι ή η βασιλόπιτα και η σοκολάτα.
Ερωτηματικό η ανταπόκριση των καταναλωτών
Μεγάλο ωστόσο ερωτηματικό παραμένει η ανταπόκριση των καταναλωτών, καθώς ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων διατείνεται εδώ και καιρό πως το ενδιαφέρον των νοικοκυριών για το «καλάθι του νοικοκυριού» - πόσο μάλλον για την προσωρινή επέκτασή του κατά την εορταστική περίοδο - έχει «ξεφουσκώσει».
Εκτός από το «καλάθι των Χριστουγέννων» τις αμέσως επόμενες ημέρες δεν αποκλείεται να τεθεί σε ισχύ και ένα δεύτερο καλάθι. Ο λόγος για το «καλάθι του Άη Βασίλη» που αφορά στην αγορά παιδικών παιχνιδιών αποκλειστικά για την περίοδο των γιορτών και σε αυτό συμμετέχουν πολλές αλυσίδες παιχνιδιών – μικρότερες και μεγαλύτερες – καθώς και γνωστές αλυσίδες ηλεκτρονικών ειδών. Πέρυσι, το «καλάθι του Αη Βασίλη» τέθηκε σε ισχύ στις 15 Δεκεμβρίου 2023 και διήρκησε έως και τις 11 Ιανουαρίου 2024. Οι κατηγορίες, όπως ίσχυαν πέρυσι, είναι οι εξής: Επιτραπέζια / Παζλ, Παιχνίδια με κούκλες, κουκλόσπιτα και άλλα αξεσουάρ (παιχνίδια μίμησης), Βρεφικά παιχνίδια, Φιγούρες δράσης, Παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας (π.χ. παιχνίδια με τουβλάκια), Οχήματα – Τηλεκατευθυνόμενα, Ηλεκτρονικά παιχνίδια, Αθλητικά παιχνίδια (π.χ. μπάλες, παιδικές μπασκέτες και τέρματα), Λούτρινα, Μουσικά παιχνίδια.
Πάνω από 500 κωδικοί με μειωμένες τιμές στο ράφι
Πέρα από τα προϊόντα που θα βρίσκονται στα καλάθια και στα οποία θα γίνει προσπάθεια συγκράτησης των ανατιμήσεων, οι καταναλωτές μπορούν να στραφούν και στα προϊόντα με μειωμένη τιμή στο ράφι των σούπερ μάρκετ.
Πρόκειται για τη νέα πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης που αφορά σε μειώσεις τιμών στο ράφι που «τρέχει» από τις 22 Οκτωβρίου. Όπως προκύπτει από την ανανεωμένη λίστα που δόθηκε την περασμένη εβδομάδα στη δημοσιότητα, περισσότερα από 500 κωδικοί - και συγκεκριμένα 523 - από 54 συνολικά εταιρείες τροφίμων και λοιπών βασικών αγαθών φιγουράρουν πλέον στα ράφια των σούπερ μάρκετ όλης της χώρας με μειώσεις τιμών από 5% έως 24%.
Μεταξύ των κωδικών με τις μεγαλύτερες μειώσεις τιμών ξεχωρίζουν προϊόντα όπως ρολό κουζίνας (με μείωση τιμής έως 24%), ροφήματα, γλυκά, κρουασάν (με μείωση τιμής έως 20%), τυροκομικά και κατεψυγμένα ψάρια (με μείωση τιμής έως 18%), αλεύρι και υγρό καθαρισμού πιάτων (με μείωση τιμής έως 15%), κέτσαπ, μαγιονέζα (με μείωση τιμής έως 14%), κριθαράκι (με μείωση τιμής έως 12%) κ.α. Πέραν του εύρους των μειώσεων, αυτό που έχει ενδιαφέρον στη νέα λίστα είναι ότι συμπεριλαμβάνεται η ημερομηνία έναρξης των μειωμένων τιμών, γεγονός που διευκολύνει έτι περαιτέρω τους καταναλωτές να εντοπίσουν αλλά και να ελέγξουν τα προϊόντα με τις χαμηλότερες τιμές.
Όπως άλλωστε έχει ήδη γράψει το insider.gr, το υπουργείο έχει παροτρύνει τα σούπερ μάρκετ να επεκτείνουν τον στόχο για μειώσεις τιμών σε περισσότερους από 600 κωδικούς, να παρατείνουν χρονικά τη διάρκεια της πρωτοβουλίας, καθώς και να τοποθετήσουν ειδική σήμανση στα ράφια με στόχο τη διευκόλυνση των καταναλωτών.
«Η αποδοχή της εν λόγω πρωτοβουλίας είναι μεγάλη. Εμείς ως Ένωση Σούπερ Μάρκετ ανταποκριθήκαμε θετικά στις παροτρύνσεις του υπουργού και θα τις συζητήσουμε με τα μέλη μας», δήλωνε την περασμένη εβδομάδα στο insider.gr ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς. Όπως δε ανέφερε «εάν φυσικά το επιτρέψουν οι συνθήκες, στόχος μας είναι να υπάρξουν σημαντικές μειώσεις τιμών σε πολύ περισσότερους από 600 κωδικούς και για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Οι δύο μήνες είναι το μίνιμουμ χρονικό όριο που τέθηκε εξαρχής κατά τις συζητήσεις μας για τη νέα πρωτοβουλία».
Έρχονται μεγάλες αλλαγές στο πλαίσιο που διέπει τις προσφορές το 2025
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τον κ. Αναγνωστόπουλο, από το 2025 έρχονται «μεγάλες αλλαγές στο πλαίσιο που διέπει τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ».
Ήδη από καιρό ο Υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, έχει προαναγγείλει σημαντικές παρεμβάσεις σε ό,τι αφορά τις προσφορές κι εκπτώσεις στο ράφι, προκειμένου να μπει «φρένο» σε φαινόμενα παραπλανητικών πρακτικών. «Βρισκόμαστε σε συζητήσεις με τους προμηθευτές και τα σούπερ μάρκετ για το θέμα των προσφορών», δήλωσε πρόσφατα σε τηλεοπτική του παρέμβαση, εκτιμώντας πως το ζήτημα θα έχει επιλυθεί πλήρως εντός διμήνου.
Πηγή: insider.gr / Μαρίνα Φούντα