Τουρισμός: Επιβολή τέλους στις κρουαζιέρες - 20 ευρώ ανα επιβάτη σε Μύκονο και Σντορίνη

Image
σαντορινη
Συντάκτης
Newsroom

 

Από την 1η Ιουλίου 2025 η Ελλάδα ξεκίνησε επίσημα την επιβολή φόρου στις κρουαζιέρες. Η επιβάρυνση ανέρχεται σε 20 ευρώ ανά άτομο για εκείνους που επιβιβάζονται στη Μύκονο και τη Σαντορίνη και σε 5 ευρώ στα υπόλοιπα νησιά κατά την περίοδο 1 Ιουνίου – 30 Σεπτεμβρίου.
Το μέτρο αποτελεί απάντηση της ελληνικής κυβέρνησης στο πρόβλημα του υπερτουρισμού που πλήττει τα ελληνικά νησιά και θεσμοθετήθηκε με το άρθρο 1 του νόμου 5162/2024.

Πώς εφαρμόζεται ο φόρος:
20 ευρώ ανά επιβάτη για αποβίβαση σε Μύκονο και Σαντορίνη (1/6 – 30/9).
5 ευρώ ανά επιβάτη για αποβίβαση στα υπόλοιπα νησιά την ίδια περίοδο.
Μειωμένα τέλη εκτός αιχμής: 12 και 4 ευρώ (Απρίλιος – Μάιος & Οκτώβριος) και 4 και 1 ευρώ (Νοέμβριος – Μάρτιος) για Μύκονο/Σαντορίνη και τα υπόλοιπα λιμάνια αντίστοιχα.

Οικονομικός και κοινωνικός αντίκτυπος
Η κυβέρνηση εκτιμά ότι το μέτρο θα αποφέρει έως και 50 εκατ. ευρώ ετησίως, ποσό που θα διατεθεί κατά κύριο λόγο για την ενίσχυση των υποδομών στα νησιά, όπως τα λιμάνια που συχνά αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τον αυξανόμενο όγκο αφίξεων. Το 1/3 των εσόδων θα αποδίδεται στους δήμους για τοπικά έργα, ενώ το υπόλοιπο θα κατανέμεται στα υπουργεία Ναυτιλίας και Τουρισμού.


Οι αντιδράσεις της αγοράς
Στο άκουσμα του μέτρου υπήρξαν ποικίλες αντιδράσεις από διεθνείς εταιρείας κρουαζιέρας οι οποίες κυρίως κάνουν λόγο για την υπερβολική αύξηση του κόστους ειδικά σε σύγκριση με άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια όπου τα τέλη παραμένουν σημαντικά χαμηλότερα (π.χ. Βαρκελώνη: 3,25 ευρώ λιμενικό τέλος και 7 ευρώ τουριστικός φόρος για όλους τους επισκέπτες). Εκπρόσωποι εταιρειών όπως η Norwegian Cruise Line Holdings και η TUI Cruises δηλώνουν αιφνιδιασμένοι και ζητούν μεγαλύτερη διαβούλευση και σταδιακή εφαρμογή, εκφράζοντας παράλληλα αμφιβολίες για το κατά πόσο το μέτρο θα αντιμετωπίσει ουσιαστικά το πρόβλημα της συμφόρησης.

Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) ζήτησε να μετατεθεί η εφαρμογή του τέλους για το 2026, ώστε να αξιολογηθούν σε βάθος οι επιπτώσεις και να υπάρξει ουσιαστική συνεργασία με τον κλάδο. Επισημαίνεται ακόμη ότι οι επιβάτες κρουαζιέρας, αν και αποτελούν μικρό ποσοστό του συνολικού τουρισμού, συμβάλλουν σημαντικά στην τοπική οικονομία, με εκτιμώμενα έσοδα 2 δισ. δολάρια ετησίως για την Ελλάδα

Ευρωπαϊκό πλαίσιο και συγκρίσεις
Η Ελλάδα ακολουθεί το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών χωρών που εφαρμόζουν αντίστοιχα μέτρα για τη διαχείριση του υπερτουρισμού, όπως η Ιταλία (Βενετία: τέλος πρόσβασης 5 ευρώ για ημερήσιους επισκέπτες) και η Ισπανία (τουριστικοί φόροι και περιορισμοί στις βραχυχρόνιες μισθώσεις).

Προοπτικές και προκλήσεις
Η συζήτηση για το μέλλον της κρουαζιέρας στην Ελλάδα επικεντρώνεται πλέον στην ανάγκη εξισορρόπησης μεταξύ οικονομικής ανάπτυξης, βιωσιμότητας και αποτελεσματικής διαχείρισης της τουριστικής πίεσης. Η ανάδειξη εναλλακτικών προορισμών, η αναβάθμιση των υποδομών και η στενή συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες και τους φορείς του κλάδου θεωρούνται κρίσιμες προϋποθέσεις για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού.

Το μέτρο συγκέντρωσε σημαντική διεθνή δημοσιότητα, καθώς η Ελλάδα παραμένει κορυφαίος προορισμός κρουαζιέρας, με σχεδόν 8 εκατ. επιβάτες το 2024 και σταθερή αύξηση της ζήτησης. Ωστόσο, η επιτυχία του νέου φόρου θα κριθεί στην πράξη, τόσο σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των τουριστικών ροών όσο και τη διατήρηση της ελκυστικότητας των ελληνικών νησιών στη διεθνή αγορά κρουαζιέρας.