Το Πάσχα η επισκεψιμότητα στην Πάρο ήταν πολύ αυξημένη

Συνέντευξη του Μάρκου Κωβαίου, Δημάρχου Πάρου, στη Λία Λάππα και το Ελλάδα 24
Image
ΜΑΡΚΟΣ ΚΩΒΑΙΟΣ
Συντάκτης
Newsroom

 

Συνέντευξη στη Λία Λάππα  

Ο δήμαρχος της Πάρου Μάρκος Κωβαίος σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξης, μίλησε για την επισκεψιμότητα που είχε το νησί το Πάσχα αλλά και για την πρόνοια που έχει επιδείξει ο δήμος όσον αφορά τις υποδομές με ζητούμενο την ποιοτική αναβάθμιση της καθημερινότητας των κατοίκων  αλλά και  τον ποιοτικό τουρισμό.

 Η βιώσιμη ανάπτυξη για τη Πάρο είναι ένα σύνολο έργων υποδομής, στο πλαίσιο της οποίας  εκτός των άλλων, είναι το μεγαλόπνοο έργο της αποφόρτισης του κεντρικού λιμένα του νησιού με σκοπό την ανάδειξη της γραφικής Παροικιάς. Βασικό αίτημα του δήμου, αποτελεί η στελέχωση σημαντικών  υπηρεσιών του νησιού.

Κ. Κωβαίε, γιατί επιλέγουν οι επισκέπτες το νησί σας για τις διακοπές του Πάσχα;

Η Πάρος, είναι ένας τουριστικός προορισμός, με μοναδικά έθιμα, όπως είναι οι αναπαραστάσεις των παθών που γίνονται την Μεγάλη Παρασκευή στα χωριά του Προδρόμου, της Μάρπησσας και των Μαρμάρων, υπάρχει η κατάνυξη σε όλα τα χωριά, υπάρχει η μοναδική παλαιοχριστιανική εκκλησία που έχουμε στο νησί μας, η Παναγία Εκατονταπυλιανή , όπου λειτουργεί από τότε που χτίστηκε από τον Μ. Κωνσταντίνο. ‘Οπως καταλαβαίνετε, έχουμε πολλά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στο νησί, συν ότι είναι εύκολα προσβάσιμο με γρήγορα πλοία και αεροπλάνα.

Δήμαρχε μετά από 2 χρόνια πανδημίας, πως ήταν η επισκεψιμότητα φέτος το Πάσχα;

Η επισκεψιμότητα φέτος ήταν παρά πολύ αυξημένη, ο κόσμος είχε ανάγκη να ξεδώσει και να ξεπεράσει τα προβλήματα που πέρασε το τελευταίο διάστημα. Υγειονομική κρίση, οικονομική κρίση, πόλεμο, ομολογουμένως, είχε ανάγκη να ξεδώσει και όσον αφορά το νησί μας, έκανε την καλύτερη επιλογή. Η στοχευμένη προβολή του τόπου μας, έφερε αυτά τα αποτελέσματα.

Σε σχέση με τον υπερτουρισμό έχετε κάποιους φόβους, καθώς η Πάρος ανοικοδομείται σε πολύ μεγάλο βαθμό;

Πρωτίστως δεν μπορούμε να συγκριθούμε με κανένα άλλο νησί γιατί είμαστε το μοναδικό νησί που έχει γενικό πολεοδομικό σχέδιο που μας προστατεύει. Στα άλλα νησιά είναι 4 στρέμματα, εδώ είναι 8, και υπάρχουν προστατευόμενες περιοχές που στα 50 στρέμματα χτίζεις μόνο 100 τετραγωνικά σπίτι άρα δεν μπορούμε να συγκριθούμε με άλλα νησιά. Μόνο 10-15 μέρες τον Αύγουστο μπορούμε να πούμε ότι φτάνουμε στα όρια του υπερτουρισμού, συν ότι εμείς έχουμε ήδη βάλει τις  υποδομές ώστε η βιώσιμη ανάπτυξη που  επιζητούμε να μπορεί να στηριχθεί σε γερές βάσεις. ‘Έχουμε ένα σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας ώστε να διευκολύνεται ο πολίτης  σε θέματα κυκλοφοριακού, ενώ σε  έναν κεντρικό δρόμο της Παροικίας που έχουμε πρόβλημα, υπάρχει μελέτη από 3 μελετητές με την επίβλεψη του  ΕΜΠ, όποτε έχει βρεθεί η λύση.

Ποια είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Δήμος Πάρου;

Εμείς, τα προβλήματα του νησιού τα είδαμε πολύ γρήγορα γνωρίζοντας την Παριανή κοινωνία.  ‘Εχουμε δρομολογήσει τις λύσεις τους, όσον αφορά τις υποδομές  ύδρευσης –αποχέτευσης, τα λιμάνια και το αεροδρόμιο.

Στην ύδρευση και αποχέτευση, αλλάζουμε όλα τα δίκτυα που είναι παλιά, τελειώσαμε  μέσα στο 2019 τις δυο αφαλατώσεις, και μέσα στο 2023 σχεδιάζουμε να κατασκευάσουμε άλλες δυο.  Άρα εμείς βάζουμε την βάση ώστε να «πατήσει» ποιοτικός και όχι ποσοτικός τουρισμός. Κύριο μέλημα μας, είναι ο επισκέπτης να θέλει να έρθει ξανά στο νησί μετά την πρώτη του εντύπωση.

‘Οσον αφορά στον στρατηγικό σχεδιασμό του εθνικού σημασίας λιμένα της Πάρου, έχει χωροθετηθεί ο εμπορικός λιμένας σε νέα περιοχή, ώστε να αποσυμφορήσει τον κεντρικό λιμένα και να μην δημιουργούνται προβλήματα με τα εμπορεύματα τα οποία επιφορτίζουν την ευρύτερη περιοχή της Παροικιάς. Επίσης  καταρτίζουμε ένα master plan αναβάθμισης του λιμανιού, αλλά παράλληλα έχουμε μελετητικό γραφείο το οποίο αναζητά νέο επιβατικό λιμένα ώστε αυτός ο πανέμορφος κόλπος, και να δοθεί σε τουριστικά σκάφη.

 Θέλουμε  από την  πρωτεύουσα της Πάρου, την Παροικιά, να αναδειχθεί η μοναδικότητα του παραδοσιακού οικισμού και όχι να είναι απλά το λιμάνι που έρχεται και φεύγει ο κόσμος. Το master plan θα περάσει από ΕΣΑΛ (Επιτροπή Σχεδιασμού και ανάπτυξης Λιμένων), πολύ σύντομα, έχει τελειώσει το 2017, αλλά θέλει μερικές πινελιές για να ολοκληρωθεί.

Παρόλο που  το πλάνο είναι για μετά την 25ετία, εμείς  αναζητούμε και σχεδιάζουμε από τώρα το νέο επιβατικό λιμάνι της Πάρου.

Η ενεργειακή κρίση, πως έχει επηρεάσει το νησί;

Η κρίση αυτή είναι παγκόσμια και είναι ντόμινο. Σαφέστατα θα επηρεάσει την οικονομία του τόπου, όμως οι επαγγελματίες του νησιού, είναι άριστοι.

‘Οσον αφορά την παροχή υπηρεσιών, αναμένεται από τους επαγγελματίες να απορροφήσουν την αύξηση. Αυτοί που αγοράζουν θα αναγκαστούν να πουλήσουν ακριβότερα για να βγάλουν και αυτοί το μεροκάματο τους.

Όσο πλησιάζουμε προς το καλοκαίρι, το μόνιμο πρόβλημα των νησιωτικών περιοχών είναι τα σκουπίδια, εσείς πως το αντιμετωπίζετε;

Κάναμε τεράστια προσπάθεια σε αυτόν τον τομέα γιατί η αποκομιδή των απορριμμάτων είναι δύσκολη όταν ο όγκος αυξάνεται κατακόρυφα. Κάναμε αγορές νέων αυτοκινήτων, και συνεργαζόμαστε με τον ιδιωτικό τομέα συμπληρώνοντας τους λιγοστούς υπαλλήλους που έχουμε, ώστε να μπορέσουμε να έχουμε ένα καθαρό νησί.

Έχουμε χωροθετήσει 3 πράσινα σημεία και περιμένουμε αυτή την στιγμή την χρηματοδότηση τους. ‘Εχουμε ιδρύσει το CleanBlue Paros, σε συνεργασία με την WWF και την Commonseas, ώστε να είμαστε ο μοναδικός τόπος στην Μεσόγειο χωρίς πλαστικά μιας χρήσης, επίσης με παράλληλες δράσεις της Aegean Rebreath συλλέγουμε τα Απορρίμματα από τις θάλασσες.

Ποιος είναι ο μεγάλος στόχος σας, όσον αφορά τα έργα στο νησί, μέχρι τη λήξη της θητείας σας;

Εμείς έχουμε έναν στρατηγικό σχεδιασμό και δεν θα μιλήσω ποτέ για ένα έργο γιατί όλα  είναι ντόμινο. Δεν μπορείς να αφήσεις την ύδρευση και την αποχέτευση, τα λιμάνια, το αεροδρόμιο, δεν μπορείς να μην υλοποιήσεις το σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας. Ένα γρανάζι να σπάσει, φέρνει τον τόπο πίσω. Πρέπει να υλοποιηθεί αυτό το πακέτο βιώσιμης ανάπτυξης, με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος.

Αξιοποιούμε όλα μας τα χρηματοδοτικά εργαλεία, παρόλο που έχουμε υποστελέχωση στις τεχνικές μας υπηρεσίες. Έχουμε φτιάξει και αναπτυξιακή εταιρεία, μαζί με την Αμοργό και την Αντίπαρο που είμαι πρόεδρος, και από την αρχή του έτους προσπαθούμε να καλύψουμε τα θέματα  της υποστελέχωσης. Έχουμε καταθέσει στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» και σε οποιοδήποτε πρόγραμμα του κράτους, και προσπαθούμε να τα αξιοποιήσουμε.

Αν είχατε απέναντι σας τον Κύριο Βορίδη τι θα του ζητούσατε;

Αυτό που λείπει είναι το εργατικό δυναμικό. Στον δήμο έχουμε απουσία 80 ατόμων στον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας, με ελλείψεις σε όλα τα τμήματα και ιδιαίτερα  σε νευραλγικούς τομείς όπως είναι η οικονομική υπηρεσία, η τεχνική υπηρεσία και οι νέες τεχνολογίες. Αυτοί είναι οι 3 βασικοί τομείς. Ιδιαίτερα την οικονομία γιατί από εκεί περνάνε όλα, στην τεχνική υπηρεσία ώστε να μπορέσουν να γίνονται μελέτες και να υλοποιούνται έργα, και στις νέες τεχνολογίες. Χρειαζόμαστε εκπαιδευμένο προσωπικό, και επίσης ως τουριστικός προορισμός που μεγαλώνει κάθε μέρα, χρειαζόμαστε ένα μόνιμο προσωπικό καθαριότητας ώστε όλα να γίνονται με ασφάλεια.

Η Πάρος έχει κάποιες περιοχές οι οποίες είναι επισκέψιμες. Υπάρχουν κάποιες άλλες τις οποίες θέλετε να αναδείξετε;

Τα ορεινά χωριά, ακόμα και τα λιμανάκια όπως της Νάουσας και της Αλυκής, είναι παραδοσιακά. Η Πάρος είναι ένα νησί εύκολα προσβάσιμο από τον Πειραιά και την Αθήνα. Μέσα σε 5 λεπτά μπορείς από το κέντρο της διασκέδασης, να πας σε ένα πανέμορφο χωριό, να απολαύσεις την σούμα και τον μεζέ σου, να μιλήσεις, και να γελάσεις με ανέκδοτα των ντόπιων.

Ποιες είναι οι βλέψεις σας για το φετινό καλοκαίρι; Τι σημαίνει αυτό για εσάς;

Ακόμα και πέρυσι ξεπεράσαμε τα νούμερα του 2019. Υπάρχουν αυξημένες ανάγκες, όμως και το στοίχημα της οικονομίας είναι μεγάλο, μένει να αποφασίσουμε τι θέλουμε. Εμείς θέλουμε μια βιώσιμη ανάπτυξη, αυτή την στιγμή έχουμε οργανωμένα καταλύματα, επαγγελματίες σε όλους τους τομείς, οπότε όσα δωμάτια υπάρχουν, τόσος κόσμος έρχεται.

Κε Κωβαίε σας ευχαριστώ πολύ.